skip to Main Content
SONY DSC

* Trykk på store bilde i slideshowet for fullskjerm.

Explorer 58 Pilot House

Explorer 58 Pilothouse har semi-deplasement skrog, og med standard motorer (2 x 480 hk Cummins) har båten et fartsområde fra 8 knop (økonomifart) til 17 knop (toppfart).  Explorer 58 Pilothouse har med denne motorisering et svært økonomisk fartsområde på 8–10 knop, men kan også cruise i 15-16 knop dersom det er ønskelig.  Med standard bunkerstanker (totalt ca 5.400 liter) har Explorer 58 Pilothouse rekkevidde til å krysse Atlanteren. Ønsker du høyere toppfart kan du eksempelvis bestille Explorer 58 Pilothouse med 2 x 715 hk Cummins, hvor båtens toppfart så vil ligge på 24 knop. Båtens lette deplasement er for øvrig 31 tonn.

Explorer 58 Pilothouse er en helårsbåt som trives i vårt barske klima, vinter som sommer. Båten er utviklet spesielt for det europeiske markedet. Da nok noen vil ha egen skipper ombord, leveres Explorer 58 Pilothouse som standard med egen separat mannskapslugar under akterdekk, med egen inngang både fra dekk og fra badeplattform. Mannskapslugaren er komplett innredet med blant annet dusj, toalett og vaskemaskin/tørketrommel. Fra mannskapslugaren er det videre inngang til båtens enorme maskinrom.

Den store badeplattformen er utstyrt med avtakbare rekkverk. Fra det store akterdekket beveger du deg trygt rundt hele båten via båtens brede sidedekk, som har utgang i rekke på begge båtens sider. Fra akterdekket er det inngang til den store salongen via dobbel syrefast skyvedør. Her finner du en U-formet sittegruppe på styrbord side, og TV/stereoseksjon inkludert to stoler på babord side.

Forover og 3 trinn opp kommer du til byssen. Denne er utstyrt med alle hjelpemidler som hører hjemme i en slik båt. Tvers av byssen, på babord side, er indre oppgang til flybridge (båten har naturligvis også oppgang til flybridge fra akterdekk). Førerplassen er i pilothuset plassert i senter av båten, med en stor opphøyet U-sofa og spisebord på babord side. På styrbord side av førerplassen er nedgang til lugarer, samt dør ut til sidedekk.

Under dekk er det i forskipet 3 doble lugarer og 2 baderom med dusjrom (3 om ønskelig). Kapteinslugaren om bord er større enn soverommet i de fleste hjem. I sengen, som er senterplassert mot babord skott, finner du eksklusive fjærmadrasser. Her ombord skal alle sove behagelig. Baderommet til kapteinslugaren består av separat stellerom, toalettrom og dusjrom. I dusjrommet, som har mosaikk-fliser på veggene og speil i taket, kan du velge mellom å dusje i «fossefall» fra taket eller fra avtakbart dusjhode på vegg. Stellerommet, som har lang baderomsbenk av marmor, er rigget med ikke mindre enn to design-vasker fra Italia, slik at både herr og fru kaptein kan pusse tennene og stelle seg på likt.

Explorer 58 Pilothouse har en svært stor og innholdsrik flybridge. Styreposisjon er utstyrt med to førerstoler (førerstol + co-pilotstol). Akter på flybridge finner du en 350 kilos elektrisk jollekrane, krybbe og jolle. Foran på flybridge pleies det sosiale båtliv, hvor båtens gjester blir godt ivaretatt med stort middagsbord, mange sitteplasser og en stor L-formet pentry med elektrisk grill, kjøleskap med frys, og vask, for å nevne noe. Alt plassert under et vel 20 kvadratmeter stort tak. I våre farvann kan denne delen av flybridge lukkes inne med en kalesje.

All treinteriør ombord Explorer 58 Pilothouse er, som for samtlige andre Explorer modeller, utført for hånd av verftets mange møbelsnekkere. Ta eksempelvis salongbordet i førerhuset, som er et av de mange håndlagde bordene ombord. Dette bordet alene, hvor det er kombinert mellom flere ulike tresorter i bordets overflate, tar hundrevis av timer å lage. Interiørdetaljer som dette er det mange av ombord i Explorer 58 Pilothouse, og når du kommer ombord skjønner du raskt hvorfor interiørarbeidet ombord tar hele 8-9 måneder fra start til slutt.

Båtens oppvarming er reverserende aircondition. Selvfølgelig er også sidetrøstere standard ombord, både forut og akter, samt 17,5 kw generator og mye annet utstyr.

Velkommen om bord!

Tekniske spesifikasjoner:

Total lengde: 18,61 meter
Skroglengde: 17,10 meter
Lengde vannlinje: 15,74 meter
Bredde: 5,20 meter
Dybde: 1,53 meter
Høyde (fra vannlinje): 5,85 meter
Drivstofftank: ca 5.400 liter
Vanntank: ca 1.160 liter
Septiktank: ca 780 liter
Vekt: Ca 31.300 kg
Skrogtype: Semi-deplasement
CE-kategori: A/B
Rekkevidde: (avhengig av motorvalg og fart)
Motor: 2 x 480 hk Cummins QSB6.7
Generator: 1 x Onan 17,5 kW 220 V 50 Hz
Baugtruster: 1 x 24V SEP150/250T
Hekktruster: 1 x 24V SEP150/250T

Utsende:

exp55-layout
Back To Top